Wednesday, September 12, 2007

قطعة ماس


حقيقة أخيرة أيقنتها بملئ الكون رضاً ، تنفست الصعداء وأنا أسير بطريقي دون أدنى قيد يطوق قلبي ، أحمل حقيبتي على كتفي وقد ملأتها بأشياء جديدة ، نظارتي جديدة وأوراقي بيضاء وأقلامي ملونة وأخيرا بطاقة رقمي القومي جديدة ، كم عانيت لأحصل عليها ... حقيبتي نفسها جديدة ، تخلصت من كل قديمي ، أوراقي مزقتها ، أقلامي ألقيت بها وإن لم تجف، بطاقة هويتي فقدتها رغما عني ، كنت أظن أني فقدت قلبي ضمناً مع ما فقدت!! تأكدت أني لازلت أملكه ؟ أملكه حقا وليس بقايا أو فتات، برغم اسقاطات الحب المختلفة، برغم كل من تناول قلبي حباً، بدأً بمن علق المنديل واستعمل الشوكة والسكين،، مرورا بمن شمر عن ساعديه وأطبق على قلبي كفيه، وبرغم ذلك عاد لينبض لحبيب مختلف! فصدقته الخبر
ـ كم أحببته حقا ـ أو توهمت ذلك؟
فحبيبي هذه المره تناول قلبي على استحياء! "عايز ومش عايز" فهمت أن قناعته الدفينه بكل كياني لا تكفي لاستيعابي وأن شجاعته لاتسمح له بملاقاتي، وأني بقدر ما ذوبت عشقاً لكل ذراته ومحيطاته أيقنت أنه لا يستحق؟....... بكل الرضا وبمنتهى الألم أصرخ بهدوء، بابتسامة حزينة، أزف إليك تشكراتي؟ فعلى يديك سيدي أيقنت أن قلبي قطعة ماس
لا تستحقها أنت ولا من سبقوك في عالمي الصغير

11 comments:

_ زين_ said...

ماشي ياماس
ربنا يخللي كل أيامك ماس
مبروووووووووووووووووووووووووووووووك
وعقبال البوست الألف

نورسين said...

الله يباركلي فيك ويحلي ايامي بيك
ومش يحرمني من تشجيعك لي يا أحلى دكتور زين في الدنيا

Anonymous said...

مبرووووووووووووووووك
على البوست الاولانى
طلعتى عينى عشان تنشرية
انت كلامك رائع وتستحقى كل خير
ربنا يوفقكككككككككككك

Anonymous said...

انتى بجد قلبك ماس
بجد احساسك عالى قوىىىىىىىى
لدرجة اني كنت شايفاكي واانا باقراء البوست
الف مبروك
ربنا يوفقك

Anonymous said...

مبروك عليكي البوست بتاعك بجد جميل واسلبوك حلو قوي متحرمناش بقى من جمال الاسلوب دة وياريت تقدري تخلينا كل يوم نقرا بوست جديد باسلوب شيك ذي دة مبررررررررررررررررروك وكل سنة وانتى طيبة ومعلشي ياحسن، سلام

Anonymous said...

مبروك بس انتي اسمك ايه
ولاء

Anonymous said...

حلو التجديد بس انا نفسي اقراحاجة جديدة

نورسين said...

الله يبارك فيك يا سونة وتأكد ان هي دي وظيفتي في الحياة شكرا لدعواتك

حبيبتي سهام سعيدة جدا باهتمامك وتعليقك وتشجيعك وانتي اللي فعلا حتة سكر

سيد سعد شرفت بزيارتك والله يبارك فيك وكل سنه وانت كمان بالف خير

ولاء اهلا بيكي اولا وثانيا انا شايفة ان مش مهم الاسم قوي قد الكلام ولا يفرق معاكي ؟؟ عموما نورتي

Anonymous said...

نورسين
انا كنت عارفه انك بتكتبي على الورق لكن مكنتش اعرف ان الورق هيكون بالجمال ده أسلوبك رائع وتعبيراتك تجنن ويارب دايما
معجبه

Anonymous said...

ممتازة .. والى التوفيق باذن الله

عندما انتهيت من صنع سفينتى..جف البحر said...

اول مرة اعلق عندك يانورسين ولكنك دايما كنتى بتورينى فى مدونتى
وبكتبلك وانا مش عارفة اذا كنتى هترجعى للبوست دا تانى تقرأيه ولا لأ ولكنى لمست فيه أنه بوست قريب ليكى فرغتى فيه شحنة الالم وعرضك لاحلامك المنتهية انا متاكدة انو بوست غالى عليكى المهم انتى جميلة بجد ومش عارفة يا نورسين لحد امتى هنفضل مبنعرفش نحكم صح على الأفراد ونقع كل مرة فى ألم مبأناش نستحمله
ربنا يسعدك